Welke camera is het beste voor professionele fotografie?

Canon EOS 5D Mark IV · 4.Sony A9 Mark II · 5.Sony A7R IV · 7, Canon EOS R5 review · Nikon D810 review · Sony A1 review Door Hannah Rooke gepubliceerd 7 juni 22 De beste professionele camera's leveren beelden van hoge kwaliteit, nauwkeurige AF, snelle burst-modi en minimaal 4K-video Dit betekent dat het vinden van de juiste camera voor je bent volledig afhankelijk van wat je uit je kit nodig hebt. Als je ondertussen een videograaf bent (of je maakt regelmatig video voor je werk), dan ben je op zoek naar een hele andere reeks functies, waarbij niet-bijgesneden opname, codecs en framesnelheden veel belangrijker worden dan autofocusmodi en sensorgrootte. Als je in de eerste plaats een videograaf bent, wil je misschien onze speciale gids voor beste 4K-camera's voor video (opent in nieuw tabblad) bekijken, of de beste camera's voor vloggen bekijken (opent in nieuw tabblad). Serieuze filmmakers kunnen het beste onze gids voor de beste bioscoopcamera's bekijken (opent in nieuw tabblad).

Bovendien wordt de markt voor middenformaatcamera's (opent in nieuw tabblad) alleen maar competitiever. De release van de compacte en relatief betaalbare Fujifilm GFX 100s (opent in een nieuw tabblad) heeft zeker de aandacht getrokken, waardoor het middenformaat iets toegankelijker werd. Hoewel je middenformaatcamera's nooit 'goedkoop' zou kunnen noemen, voegt de Hasselblad 907X 50C (opent in nieuw tabblad) zich bij de GFX 100s met een goedkoper prijskaartje. Maar maak je geen zorgen, er zijn nog steeds genoeg oogstrelend dure modellen, waaronder de briljante Phase One XT (opent in nieuw tabblad).

Canon biedt een breed scala aan professionele lenzen en produceert enkele van de meest gewaardeerde professionele camera's. De beste Canon-camera's (opent in nieuw tabblad) staan van oudsher bekend als zijn DSLR's, vooral in professionele kringen, maar het verlegt zijn aandacht groothandel naar zijn nieuwe spiegelloze EOS R-systeem, en de originele EOS R (opent in nieuw tabblad) en beginnersgerichte EOS RP (opent in nieuw tabblad) waren slechts de opening salvo — de EOS R5 is de camera die onze aandacht heeft getrokken, en die van elke andere professionele fotograaf die er is, vermoeden we. Als fotocamera is de Canon EOS R5 gewoon Canons beste product ooit. Het is de perfecte samensmelting van de vorm van de EOS R, de functie van de EOS 5D en de professionele autofocus van de EOS-1D X.

Als je een stills- of hybride shooter bent die tussen fotografie en videografie fladdert, is dit een van de beste camera's die je ooit zult gebruiken. Het heeft om de verkeerde redenen enige aandacht getrokken, met name oververhitting (of de dreiging ervan) bij het opnemen van 8K-video, maar dit mag geen afbreuk doen aan de buitengewone mogelijkheden van deze camera. Het is niet overal perfect in, maar gezien de resolutie, de framesnelheid en de videomogelijkheden gecombineerd, is dit echt een historische camera. Bovendien - en dit klinkt misschien een beetje vreemd - heeft de komst van de veel duurdere Sony A1 nodig om te beseffen hoe goed de Canon EOS R5 eigenlijk is.

Sony lanceerde zijn full-frame spiegelloze camerasysteem helemaal opnieuw, en hoewel je oudere Alpha-lenzen kunt gebruiken die zijn ontworpen voor zijn spiegelreflexcamera's op de nieuwe A7- en A9-carrosserieën, kun je in de praktijk veel beter investeren in native FE-lenzen. Er zijn nu 31 native FE-lenzen en er komen er nog meer, dus hoewel ruilen naar Sony in eerste instantie duur kan zijn, hebben deze camera's veel meer native lensondersteuning dan andere spiegelloze cameramerken. Totdat we de Canon EOS 1DX Mark III in handen kregen, was de Sony A9 II verreweg de snelste full-frame sportcamera die we ooit hadden gebruikt. Het feit dat het nog steeds een stuk kleiner is dan de 1DX Mark III is een groot verkoopargument, plus het heeft een razendsnelle processor en het autofocussysteem is buitengewoon indrukwekkend.

Het beschikt over een Transfer %26 Tagging-systeem waarmee u tot 50 seconden spraak kunt vastleggen en converteren naar een bijschrift voor afbeeldingen, plus de snelheid van beeldoverdracht is enorm verbeterd, wat geweldig nieuws is voor pers- of sportfotografen die snel afbeeldingen moeten leveren. Het kan tot 20 fps opnemen met behulp van de elektronische sluiter en het 3-inch kantelbare touchscreen LCD. Het heeft niet de handige Pro Capture-functie die je op Olympus-camera's zou vinden, maar gezien wat het wel te bieden heeft, kunnen we dat vergeven. De A7R IV is Sony's nieuwe full-frame spiegelloze camera met de hoogste resolutie, met een recordbrekende 61 miljoen pixels en toch in staat om continu te fotograferen met 10 fps.

Het heeft ook de gebruikelijke zeer goede 4K-videomogelijkheden van Sony, hoewel nog steeds beperkt tot 30p. De nieuwste versie van Sony's eye AF is echter verbluffend effectief bij het volgen van portretonderwerpen, zelfs bij continue AF. Hoewel de Sony A9 is ontworpen voor buitengewone snelheid en reactievermogen, is de A7R Mark IV veel geschikter voor allround fotografie op het hoogste kwaliteitsniveau. Het zet de 'R'-lijn voort door de hoogste resolutie van elke full-frame camera te bieden, maar hoewel de burst-opname van 10 fps er goed uitziet op papier voor sportfotografie, heeft hij niet de buffercapaciteit en het reactievermogen van de A9, dus de hoge framesnelheid is handig om te hebben, maar de A7R Mark IV zou niet jouw eerste keuze voor sport.

Echter, voor regelrechte resolutie regeert de A7R Mark IV oppermachtig, en niet alleen in het Sony-kamp, maar ook onder full-frame camera's in het algemeen. Je moet overschakelen naar middelgroot formaat om dit te verslaan, met alle kosten en beperkingen die daarbij horen. Zelfs de nieuwe Sony A1 (opent in nieuw tabblad), voor twee keer de prijs, kan deze resolutie niet evenaren. Net als Canon biedt Nikon ook een enorm scala aan professionele lenzen en een keuze aan professionele camerabehuizingen.

Nikon heeft ook zijn eerste stappen gezet in de full-frame spiegelloze markt met de Nikon Z6 en Z7 en, net als bij de Canon EOS R, deze camera's kunnen bestaande huidige Nikon DSLR-lenzen gebruiken, zonder beperking, via een adapter, zodat Nikon-gebruikers stap voor stap een 'sidegrade' naar spiegelloos kunnen proberen in plaats van een heel systeem moeten verwisselen. Fujifilm heeft twee afzonderlijke lijnen professionele camera's: de APS-C X-serie en de middenformaat GFX-serie. Het vlaggenschip X-T4 is het nieuwste aanbod in de X-reeks en een van de goedkoopste camera's op onze pro-lijst, maar het is een ongelooflijke camera voor zowel video als foto's. Met het GFX-assortiment heeft Fujifilm iets gedaan dat niet veel andere cameramerken hebben beheerd - het heeft middenformaatfotografie betaalbaar gemaakt.

De lancering van de GFX 100s was een spannend moment voor Fujifilm- en Fujifilm-fans die de hoge resolutie van de GFX 100 wilden, maar in een kleinere behuizing en voor bijna de helft van de prijs. We waren er zo door overweldigd, in feite moesten we het vijf sterren geven in onze recensie. Het assortiment van Panasonic is nu verdeeld over de bestaande Micro Four Thirds-camera's met kleinere sensoren maar legendarische 4K-videomogelijkheden, en zijn nieuwe full-frame spiegelloze Lumix S-modellen - en zonder upgradepad tussen deze systemen. Er zijn momenteel een toenemend aantal native Lumix S-lenzen, dankzij de L-Mount Alliance en het werk van andere lensmakers zoals Sigma en Leica.

Het Lumix S-systeem ontwikkelt zich snel, maar vereist zware investeringen in een geheel nieuw systeem. De nieuwe Lumix S-reeks is een zeer interessante propositie voor professionele fotografen, vooral nu het assortiment lenzen met L-vatting nu vrij goed is en snel groeit. De Lumix S1R is het meest verleidelijke voorstel voor professionals en combineert 4K-video-opname met een snelle 6K-fotomodus en een enorme resolutie van 47,3 MP. De elektronische zoeker met 5,76 miljoen stippen is geweldig en de S1R verwerkt ook heel goed.

De 24 MP Lumix S1 (opent in nieuw tabblad) is goedkoper en een beetje beter in video, maar dat is een kostenbeslissing - als je video echt serieus neemt, is de duurdere Lumix S1H (opent in nieuw tabblad) degene om voor te gaan. Voor degenen die foto's willen maken, heeft Panasonic besloten om vast te houden aan zijn DFD-contrastsysteem (Depth From Defocus), dat supersnel en effectief is. Van wat we tot nu toe snel hebben, is de beeldkwaliteit erg goed, hij kan tot 75 fps opnemen in burse-modus (bij gebruik van de elektronische sluiter en AFS), hoewel dit wordt teruggebracht tot 8 fps bij opnamen met continue AF. De body is erg groot voor een Micro Four Thirds-camera - hij is zelfs groter dan sommige Sony A7-body's, maar de lenzen zijn nog steeds veel compacter en er is veel om uit te kiezen.

Al met al is de GH6 ongelooflijk indrukwekkend en hoewel de startprijs behoorlijk hoog is, is hij nog steeds goedkoper dan de Sony A7S III en heeft hij 5,7K-opname en 25 MP stills. Vergeleken met de spectaculaire ontwikkelingen van andere cameramakers, heeft Olympus er een vrij rustige tijd van gehad. Het wordt gesoldeerd met zijn relatief bescheiden Micro Four Thirds-formaat in een maalstroom van middenformaat bombshells en legers full-frame spiegelloze camera's. In deze omgeving lijkt een 20 MP Micro Four Thirds-sensor hopeloos overtroffen.

De grootte van het MFT-formaat brengt aanzienlijke kosten- en gewichtsvoordelen met zich mee waarover de fans u maar al te graag vertellen. Het is onwaarschijnlijk dat Olympus ooit de weerstand zal overwinnen tegen zijn kleinere Micro Four Thirds-sensorformaat, dat een kwart zo groot is als die in zijn full-frame rivalen, maar dat is jammer, want dit systeem heeft veel te bieden. De Olympus OM-D E-M1 Mark III is eigenlijk een zeer effectieve allround professionele camera voor algemene fotografie. Bij het fotograferen van sport zijn de autofocus en framesnelheid een goede match voor duurdere full-frame rivalen en de Pro Capture-modus (tot 60 fps) is gewoon verbluffend.

Wanneer een hoge resolutie essentieel is, kunnen de opties van 50 MP en 80 MP het opnemen tegen veel middenformaatcamera's, weliswaar met statische onderwerpen die niet bewegen. En wanneer u werkelijk alles fotografeert, presteert de beeldstabilisatie van 7,5 stops beter dan elke camera op de markt. DSLR of spiegelloos? Hoewel het soms voelt alsof spiegelloos de wereld overneemt, hebben de beste DSLR-camera's nog steeds hun voordelen en sommige, zoals de Canon EOS-1D X Mark III, zijn baanbrekend. Lees onze gids voor DSLR versus spiegelloze camera's als je het nog steeds niet zeker weet.

Hannah studeerde Journalistiek en Public Relations aan de University of the West of England en ontwikkelde een liefde voor fotografie via een module over fotojournalistiek. Ze is gespecialiseerd in portret-, mode- en lifestylefotografie, maar is recentelijk vertakt in de wereld van gestileerde productfotografie. Hannah heeft de afgelopen 3 jaar bij Wex Photo Video gewerkt als Senior Sales Assistant en heeft haar ervaring en kennis van camera's gebruikt om mensen te helpen de apparatuur te kopen die bij hen past. Met 5 jaar ervaring in het werken met studioverlichting, heeft Hannah veel succesvolle workshops gegeven om mensen te leren hoe ze verschillende verlichtingsopstellingen moeten gebruiken.

Door Mark Wilson laatst bijgewerkt 12 juli 22 De A7 IV profiteert ook van Sony's toonaangevende autofocusvaardigheden, plus upgrades zoals 10-bit video-ondersteuning en een schijnbaar eindeloze bufferdiepte met een CFexpress-kaart. Uit onze tests is gebleken dat deze buffer genereuzer is dan de meeste fotografen nodig hebben, waarbij de beeldkwaliteit meer neigt naar resolutie dan naar prestaties bij weinig licht. Niet iedereen heeft een full-frame camera nodig - en net als de Fujifilm X-T4 (zie nr. 2 hierboven) maakt het OM-1 systeem gebruik van de voordelen van zijn kleinere sensor om een aantrekkelijk alternatief te creëren voor diegenen die prioriteit geven aan grootte, veelzijdigheid en een leuke handheld-ervaring.

Dankzij de nieuwe gestapelde Micro Four Thirds-sensor, de eerste in zijn soort, en een snelle TruePix X-processor presteerde de OM-1 bewonderenswaardig in de meeste van onze tests. Simpel gezegd, het is een van de leukste camera's die je kunt kopen. We ontdekten dat de OM-1 goed presteerde tot ISO 1600 en iets minder agressieve ruisonderdrukking had dan zijn voorgangers van Olympus. De computationele modi zijn ook de beste die je buiten een smartphone zult vinden, met mensen als High Res Shot, Live ND en Focus Stacking in de camera die de kleinere sensor enigszins compenseren.

Aan de andere kant is de autofocustracking niet helemaal op het niveau van Canon of Sony, en de bedieningselementen kunnen een beetje onhandig zijn. Die resolutie van 20 MP is ook niet enorm voor een camera van deze prijs. Maar als je die nadelen over het hoofd kunt zien, dan is de OM-1 (en zijn enorme assortiment Micro Four Thirds-lenzen) een prima metgezel. Deze functie, die u helpt de beeldkwaliteit te behouden terwijl u handheld fotografeert, is ook te vinden in sommige kleine Sony- en Olympus-camera's, maar geen van deze biedt de uitstekende bediening of reeks functies van de X-S10, gebaseerd op onze tests.

Het heeft een handig scherm met verschillende hoeken, geweldige bouwkwaliteit en maakt ook indrukwekkende 4K-video. Combineer hem met een eersteklas lens en je hebt een fijne reis- of straatcamera - dankzij de grote grip van de X-S10 past hij echter ook mooi bij langere lenzen. Op zoek naar een compacte spiegelloze camera om je fotografische vaardigheden te ontwikkelen? De OM-D E-M10 Mark IV is een van de beste opties die er zijn en biedt veel waarde gezien de functieset. Een handig neerklapbaar touchscreen en een goede ergonomie maken het een prima optie voor beginners die van een smartphone of compactcamera komen.

En omdat de E-M10 Mark IV een Micro Four Thirds-camera is, heeft hij een van de grootste selecties lenzen die er zijn, wat betekent dat het een model is dat echt met je mee kan groeien. Aan de andere kant mist het een microfoon of USB-C-poorten en blijft de autofocus een beetje achter op rivalen zoals de Sony A6100 (zie hieronder). Dus hoewel dit laatste een betere gok is voor sport- of actie-opnamen, hadden we het gevoel dat de E-M10 Mark IV een leukere camera is om in onze review te gebruiken en een van de weinige voor deze prijs is die beeldstabilisatie in het lichaam biedt, een erg handige bonus voor opnamen vanuit de hand. Deze lijst wordt gedomineerd door spiegelloze camera's, maar als je nog steeds de voorkeur geeft aan de voordelen van DSLRS - namelijk hun bediening, superieure batterijduur en waarde - dan is de Nikon D3500 de beste die er is voor beginners.

Hij neemt het stokje over van de enorm succesvolle Nikon D3400 en brengt een 24 MP APS-C-sensor en een ongelooflijke batterijduur van 1.550 schoten die het uithoudingsvermogen van de meeste spiegelloze camera's ongeveer drie keer overtreft. De Instax Mini 11 concurreert hier zeker niet met zijn meer gewaardeerde bedrijf als het gaat om pure fotokwaliteit. Maar is het een van de meest betaalbare, leuke manieren om direct te fotograferen? Absoluut. Het heeft niet de geavanceerdere bedieningselementen of modi van duurdere instant camera's, maar dat maakt ook deel uit van zijn aantrekkingskracht - dankzij het automatische belichtingssysteem kun je gewoon richten en fotograferen om mooie prints op creditcardformaat te maken.

Bijzonder vermeldenswaard is de autofocus van de EOS R5, die een zeer nauwkeurige en betrouwbare detectie en tracking van onderwerpen biedt - vooral als het gaat om mensen of dieren. Je krijgt ook een uitstekende EVF van 5,76 miljoen pixels, een lichaamsontwerp dat gemakkelijk bekend zal zijn bij mensen die afkomstig zijn van DSLR's, en de mogelijkheid om bursts te maken met 12 fps met de mechanische sluiter (of 20 fps met het elektronische equivalent). De videoprestaties, hoewel beperkt tot relatief korte bursts, blijven ook superieur aan die van de Nikon Z7 en Sony A9 II. Met een groeiende collectie (zij het dure) RF-lenzen is de Canon EOS R5 de volgende generatie spiegelloze camera waar professionele fotografen op hebben gewacht.

Landschapsfotografen eisen vaak megapixels, dynamisch bereik en weersbestendigheid - en de Sony A7R IV voldoet aan al die vakjes in stijl. De 61 MP-sensor levert ongelooflijke details en je kunt die resolutie verhogen met de Pixel Shift-modus. Niet dat het alleen comfortabel is om spectaculaire landschappen vast te leggen - je krijgt ook Sony's uitstekende Face and Eye AF-tracking voor menselijke onderwerpen. Het ziet er misschien uit als een DSLR van tien jaar geleden, maar de Canon EOS R3 is het huidige toppunt van spiegelloze prestaties.

Het combineert de hybride intelligentie van de EOS R5 met de stevige vormfactor van de 1D X Mark III en voegt ook een hele reeks innovatieve technologie toe aan de mix. De 24,1MP CMOS-sensor lijkt misschien een lage resolutie voor de prijs, maar het gestapelde ontwerp vertaalt zich in snelle raw-burst-opnamen van 30 fps. De EOS R3 kan ook intern 6K onbewerkte video opnemen met 60p. Met een vrij bescheiden burst-opnamesnelheid van 7 fps is het niet de beste keuze voor sport- of actiefotografie, maar de 6K-fotomodus (waarmee je 18 MP-foto's uit video kunt halen) compenseert dit tot op zekere hoogte, en het biedt verder een indrukwekkende beeldkwaliteit en een sterk verbeterde autofocusprestaties.

Dit voelt alsof de camera waarmee Panasonic zijn S-serie had moeten lanceren, en er zijn maar heel weinig rivalen voor deze prijs die de mix van grootte, prestaties en videofuncties bieden. Als je een stap verder wilt gaan dan full-frame, althans in termen van sensorgrootte, dan is de middelgrote Fujifilm GFX50S II misschien wel de camera voor jou. We ontdekten dat de enorme sensor, die ongeveer 1,7x groter is dan full-frame, indrukwekkende details, dynamisch bereik en prestaties bij weinig licht produceert, waardoor hij ideaal is voor iedereen die gespecialiseerd is in het fotograferen van landschappen, architectuur en zelfs portretten. Het belangrijkste om naar te kijken bij het kopen van een digitale camera is de sensorgrootte.

Groter is niet altijd beter, maar het is een goede gids voor wat voor soort camera het is, hoe duur de lenzen zullen zijn en op wie het is gericht. Over het algemeen zijn Micro Four Thirds- en APS-C-camera's voor zowel hobbyisten als professionals, terwijl full-frame modellen meestal uitsluitend bedoeld zijn voor gevorderde fotografen met grotere budgetten. Compactcamera's met 1-inch sensoren zijn bedoeld voor reiszoomlenzen en dagelijkse fotografie. De Canon EOS-1D X Mark III is een van de beste professionele camera's in zijn klasse ter wereld.

Het heeft veel echt coole functies die het gemakkelijk te gebruiken maken, zoals een verbeterde autofocus en hogere opnamesnelheden. Deze camera had naar mijn mening veel unieke kenmerken, zoals het combineert Canon's fantastische technologie en technische knowhow in een spiegelreflexcamera die vrijwel overal adembenemende stilstaande beelden en 4K-video kan vastleggen. Nikon D850 is de beste DSLR-camera voor studiofotografie. Het bevat een krachtige CMOS-sensor, 4K-video en andere functies die ik nodig heb om mijn fotografie naar een hoger niveau te tillen.

Natuurlijke middentonen, zachte tinten en bijzonder goed gecontroleerde highlights zijn allemaal kenmerken van dit kleurprofiel. De Panasonic Lumix S1R is een high-end spiegelloze camera die is ontworpen voor professionele fotografen. Ik vond deze camera de beste in continue fotografie en focus op once-in-a-lifetime momenten. De middenformaat sensor is 1,7x groter dan de full-frame sensoren die je in andere spiegelloze en DSLR-camera's aantreft.

Hoe voorkom je echter dat je fouten maakt bij het kopen van de beste camera en voldoe je aan al je behoeften? Allereerst zijn er een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het kopen van je eerste camera of het updaten van je oude apparatuur. Met een uiterst zeldzame mix van snelheid, foto's met hoge resolutie en 8K-video, is de Sony A1 vrijwel de ultieme spiegelloze camera en zonder enige twijfel het vlaggenschip van Sony. Als je voor deze Sony-camera kiest, de beste Sony-camera voor studiofotografie, zul je meer details eruit persen op een manier die beter is dan de vorige Sony-versies. De Panasonic Lumix S1R is ontworpen voor professionele fotografen die meer controle willen hebben over hun foto's bij weinig licht.

Terwijl merken als Canon en Nikon investeren in spiegelloze systemen, hebben we professionele fotografen zien migreren van hun vertrouwde DSLR's naar nieuwe kleinere, lichtere spiegelloze opties die vergelijkbare, zo niet betere, specificaties bieden. Je hebt niet langer één camera nodig voor studiowerk en een andere volledig om mee te nemen naar het circuit - als je één camera hebt die alles doet, kun je uiteindelijk minder uitgeven dan je zou kunnen. De geheel nieuwe full-frame 45 MP CMOS-sensor biedt een uitzonderlijke beeldkwaliteit, waardoor het de meest uitstekende camera in mijn studiocollectie is. Deze compactcamera kan onafhankelijk bepalen of mensen in beeld zijn en focus- en belichtingswaarden instellen om hun gezichten op de beste manier vast te leggen.

De afweging is dat het veel moeilijker is om snel en snel te fotograferen met een camera als deze - maar dat is misschien oké, afhankelijk van het type fotograaf dat je bent. Als je een studiofotograaf bent en je camera voor productfotografie meestal op een statief staat, probeer dan modellen zoals de Nikon D850 of de Canon 5D Mark IV. .

Leave Message

All fileds with * are required