Het proces van ontwikkelen

Autochrome, de eerste commercieel succesvolle kleuren proces, werd geïntroduceerd door de gebroeders Lumière in 1907. Autochrome platen zorgden voor een mozaïek kleurenfilter laag gemaakt van geverfde korrels van aardappelzetmeel, waardoor de drie kleurcomponenten worden geregistreerd als aangrenzende microscopisch beeldfragmenten. Na een Autochrome plaat werd verwerkt tot een omkering positieve transparantie voldoen de zetmeelkorrels diende om elk fragment verlichten met de juiste kleur en de kleine gekleurde punten samen gemengd in het oog, het synthetiseren van de kleur van het onderwerp van de additieve methode. Autochrome platen waren een van de vele varianten van additieve kleuren scherm platen en film markt gebracht tussen de jaren 1890 en de jaren 1950. Kodachrome werd de eerste moderne ‘integrale tripack “(of” monoverpakking “) kleurenfilm, geïntroduceerd door Kodak in 1935. Het de drie kleurcomponenten gevangen in een meerlaagse emulsie. Een laag was gevoeliger voor de rode gedomineerde deel van het spectrum te nemen, andere laag opgenomen alleen het groene deel en een derde opgenomen alleen de blauwe. Zonder speciale film verwerking, zou het resultaat alleen maar drie boven elkaar zwart-wit beelden, maar complementaire cyaan, magenta en gele kleurstof beelden werden gemaakt in die lagen door het toevoegen van kleurstofvormers tijdens een complexe veredeling. Zelfde wijze gestructureerd Agfacolor Agfa’s Neu werd geïntroduceerd in 1936. Kodachrome tegenstelling zijn de kleurstofvormers in Agfacolor Neu opgenomen in de emulsielagen tijdens vervaardiging, de verwerking sterk vereenvoudigd. Momenteel beschikbaar kleurenfilms nog steeds gebruik maken van een meerlagige emulsie en dezelfde principes, de meeste gelijkenis vertonen met Agfa’s productportfolio. Instant kleurenfilm, die in een speciale camera die een unieke afgewerkte kleurenprint slechts een minuut of twee leverde na de blootstelling, werd geïntroduceerd door Polaroid in 1963. Kleurenfotografie kan vormen beelden als positieve transparanten, die kan worden gebruikt in een dia-projector, of kleurennegatieven voor gebruik bij het maken van positieve kleurenbeelden uitbreidingen voor speciaal gecoat papier. Deze laatste is nu de meest voorkomende vorm van film (niet digitale) kleurenfotografie gevolg van de introductie van geautomatiseerde foto drukmachines.

Comments are closed.